Hämeenlinnan kunnantyöntekijöiden historiaa yhdistyksen syntymisen ajalta:

Oli vuosi 1940.  Talvisota oli käyty ja sen seurauksena tänne Hämeenlinnaankin tuli paljon siirtoväkeä.   Joukossa oli ammattiyhdistysihmisiä, joita tuli myös kaupungin palvelukseen.  Näiden siirtolaisten sekä paikallisten puuhamiesten aloitteesta alettiin esittää ajatusta oman paikallisen ammattiosaston perustamisesta.  Asia puitiin niin pitkälle, että osaston perustava kokous kutsuttiin koolle 1. päivänä syyskuuta klo 10.00.

Kokous pidettiin Hämeenlinnan työväentalon pikkusalissa, johon oli kokoontunut 40 kaupungin työntekijää.  Paikalle oli kutsuttu myöskin kunnantyöntekijäin liiton edustaja, silloinen järjestäjä Reino Heinonen.  Liiton edustaja Heinonen avasi kokouksen selostaen ammatti-yhdistysliikkeen merkitystä työväen taloudellisten ja sosiaalisten olojen kehittäjänä.

Niinpä Heinosen alustuksen pohjalta päätettiin kokous nimetä osaston perustavaksi kokoukseksi, jonka puheenjohtajaksi valittiin Kusti Malen ja sihteeriksi Erik Pakkalen.  Kokous päätti liittyä Suomen Kunnantyöntekijäin Liittoon nimellä Hämeenlinnan kunnantyöntekijäin ammattiosasto.  Uuden osaston ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Niilo Jokinen ja sihteeriksi Erik Pakkalen.

Perustavassa kokouksessa osastoon liittyi 36 jäsentä.  Näillä toimenpiteillä on yhdistyksemme lähtenyt alkuun ja tänä päivänä 28.1.2016 yhdistyksessä on jäseniä 779.

Yhdistyksen uusi nimi "Hämeenlinnan kaupungin JHL ry" otettu käyttöön 1.1.2011.

Yhdistys perustettiin 1.9.1940.