Tekniikka- ja liikenneala

Energia-, ICT- ja verkostoala

Energia- ICT- ja verkostoalan ammattilaiset työskentelevät sähkö- ja lämpöenergian tuotannossa, vastaavat energiaverkkojen rakentamisesta sekä verkoston yllä- ja kunnossapidosta ja sähkö- automaatio- ja elektroniikan asennuksiin liittyvissä tehtävissä. Energia- ICT- ja verkostoalan ammattilaisten ansiosta suomalaisiin koteihin tulee lämpöä, valoa ja virtaa sähkölaitteisiin.

Liikennealojen ammattilaiset työskentelevät raideliikenteessä, lentokentillä, vesiteillä ja satamissa. Ammattiryhmät suorittavat erilaisia liikenteen ja turvallisuus-, kuljetus-, rakennus- ja kunnossapitotehtäviä, joilla taataan suomalaisen joukko- ja tavaraliikenteen toimivuus. Tyypillisiä ammattiryhmiä ovat esimerkiksi konduktöörit, lossinkuljettajat, lentokenttien turvatarkastajat, raitiovaunun kuljettajat ja raideliikennekaluston kunnossapito.

Teknisten alojen ammattilaiset toimivat kunnallistekniikan, kunnossapidon-, korjaus- ja rakennus-, metsä- ja maatalous- sekä puutarhatyön tehtävissä. Erilaisia toimintaympäristöjä, joissa teknisten alojen ammattilaiset toimivat ovat esimerkiksi kuntien ylläpitämät liikuntatilat, puistot, hautausmaat ja kansallispuistot ympäri Suomen.